onsdag 13. oktober 2010

Chat

Dette er jeg relativt godt kjent med, men som oppgaven krever har jeg opprettet et .net passport. Pga. stort arbeidspress har jeg ikke prioritert å lete opp kontakter og chatte med disse. (I forhold til kurset håper jeg det går bra).

I studietiden benyttet jeg msn messenger mye for å holde kontakt med venner på andre kanter av landet. Facebook chat har jeg også benyttet for å holde kontakt med venner og familie.

Som bibliotekar har jeg vært chatter i Biblioteksvar (til august i år). Da brukte vi programmet E-dialog24. Ofte fikk jeg følgende spørsmål: "Er du en maskin?" hehe!

Jeg synes chat er en interessant måte å hjelpe brukere på. Problemer jeg ofte støtte på i Biblioteksvar var å finne gode nok kilder. Ofte finnes det ikke kilder på norsk, eller disse er ikke tilpasset skoleelever. Andre ganger er problemet at mange av brukerne har "vokst" med tjenesten, slik at de stadig har behov for dypere kilder enn det som finnes på nettet. Tilbyr man andre kilder (f.eks bøker) er de ofte ikke interessert i dette. Som bibliotekar er nettet ofte en god "venn", men jeg mener både lærere og bibliotekarer må lære unge brukere at man ikke alltid finner alt man lurer på der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad:)