tirsdag 12. oktober 2010

Vennesteder

Dette punktet i kurset er kanskje det jeg er best kjent med. Jeg opprettet facebook-profil våren 2007, etter å ha grublet mye på om jeg ønsket å være "offentlig tilgjengelig" på nett. Jeg husker godt at det var en overgang å legge ut personlig info og bilde.

Siden jeg jobbet som lærer på den tiden, tenkte jeg at "når elevene mine kommer på fb sletter jeg profilen". Det skjedde ikke. Da mine tidligere elever ville være venn med meg på fb, fant jeg ut at det ikke var så skummelt, men jeg laget restriksjoner for hva de kunne se. Både ved opprettelsen av profilen og i dag er jeg opptatt av hva jeg synes er greit å dele med andre, og jeg stoler på at vennene mine ikke legger ut uønsket info/bilder.

Det jeg finner svært positivt med fb er muligheten for å ta opp kontakt med venner fra hele verden og å holde kontakten med de man er mest sammen med. Chattefunksjonen var nyttig for å "snakke" med familie og venner da jeg var i utlandet, og jeg har både opprettet og deltatt i flere arrangementer.

Når det gjelder biblioteket, er det jeg som er ansvarlig for vår side som ble opprettet i januar i år. Med bibliotekets "øyne" ser jeg på fb som en nyttig reklamekanal, blant annet for våre arrangementer. Jeg er opptatt av at bibliotekets side ikke skal reklamere for andre, kun seg selv. Kort info, lenker (mest til egen hjemmeside) og bilder er essensielt. Hittil er jeg fornøyd med strategien, og vi får stadig flere fans på fb, så JA jeg ser at fb er veldig nyttig for biblioteket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad:)