fredag 8. oktober 2010

Videodeling

Under har jeg delt en video fra YouTube. Fremgangsmåten min var å bruke søkeordet "Nesodden" for å finne noe fra lokalmiljøet til biblioteket. Filmen tiltalte meg fordi den var litt annerledes, lengden var akkurat passe og musikken var spennende.

Jeg har lenge vært kikker på YouTube, og det er fantastisk hvor mange bra klipp som finnes der. Ulempen er som alltid når hvem som helst kan legge ut hva som helst, at man må lete for å finne kvalitetsklipp. Dessuten er det fritt frem å tagge klipp med diverse søkeord. Det kan kanskje også være problematisk at enkeltpersoner publiserer klipp med ulovlig innhold/klipp der personer er filmet uten tillatelse.

For biblioteket sin del kan YouTube selvfølgelig brukes som et sted for markedsføring. Jeg er tilhenger av dette dersom man får til å produsere profesjonelle "reklamefilmer". Ellers er jeg åpen for å legge ut utvalgte klipp fra andre på bibliotekets hjemmeside.

1 kommentar:

  1. Når man legger ut klipp på hjemmesiden til biblioteket, bør man være helt sikker på at alle rettigheter er avklart. Men CappelenDamm har f.eks en rekke bokpresentasjoner ute på YouTube. Disse kan man bruke. Reklamefilm for bibliotekene er bra. Målet er selvfølgelig å få like fin film som Universitetsbiblioteket i Baregen. Det hadde vært god reklame, det!

    SvarSlett

Da blir jeg glad:)