tirsdag 9. november 2010

Mashups

Mashup: "nettside eller webapplikasjon som kombinerer innhold fra to eller flere kilder til en ny tjeneste." For å kunne lage ulike mashups er man avhengig av APIer. API (Application Programming Interface): "standardisert grensesnitt for å gi tilgang til data eller tjenester fra et system."

Nå har jeg utforsket Mashup Dashboard. Jeg fant mange mashup-er som ville vært svært interessante dersom jeg ikke hadde bodd i Norge... En mashup jeg likte var "1000 songs to hear before you die". Denne kombinerer en liste fra The Guardian med lenker til sanger på Last.FM og tekster fra LyricWiki.

Ut fra det jeg har sett nå ville en drømme-mashup rett og slett vært en med tilknytning til Norge. Jeg liker godt kombinasjonen kart og bilder med annen info. Etter å ha sett Pode fra Deichman liker jeg tanken på å bruke bibliotekkatalogen som utgangspunkt for å bygge inn flere elementer. Reiselitteratur er et godt eksempel på at det er interessant med kart, bilder og temperatur i tillegg til informasjon om bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad:)