onsdag 3. november 2010

Wiki

"Wiki er et webverktøy som gir muligheter for å redigere nettsider direkte i nettleseren. Det er et kollaborativt arbeid for å samle informasjon på ett sted."

I wikien 23tingomtonull/En bok jeg nettopp har lest har jeg laget et innlegg om boka Mot nordavinden. Så laget jeg en egen side: Foredrag med Knut Jørgen Røed Ødegaard "Vårt merkelige kosmos"
Til slutt laget jeg et innlegg om filmen NOKAS under En film jeg nettopp har sett.

Jeg har aldri publisert noe på en wiki før, men synes det var greit å få til. Det som var problematisk var at noen stjal redigeringsverktøyet fra meg mens jeg holdt på med En film jeg nettopp har lest, noe som førte til at mitt innlegg ble borte. Litt kjedelig at wikien åpner for dette...

For bibliotekets del ser jeg absolutt at wiki kan ha brukspotensiale. En internwiki/skrankewiki kan bli et godt hjelpemiddel, men kun dersom alle ansatte går inn for å bruke det. For publikum bør lokalhistoriewiki være interessant, men jeg kan også se for meg boktipswiki.

Til slutt søkte jeg på "Nesodden" i lokalhistoriewiki. Jeg fant frem til Nesodden kommune, og fant at sidene som lå der var av varierende kvalitet. Biblioteket er ikke representert, så det bør jeg vel gjøre noe med når jeg får tid...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad:)