torsdag 11. november 2010

Nettskya - del 2

"Nettbaserte applikasjoner lar deg enkelt lage og dele dokumenter på internett uten å ha installert programmer." (Eng: Cloud computing).

Det er fortsatt "farlig" for bibliotekarer å benytte "Nettskya" (ironi på vegne av kommunens it-avd.), men publikum har ingen blokkering på Google docs, så da får jeg gjort oppgavene på jobben likevel!

Først har jeg laget et dokument som jeg kalte "Snø?" Prosessen er veldig lik som i et vanlig Word-dokument: gi dokumentet et navn, så skrive i tekstfeltet. Jeg har endret størrelse og skrifttype, satt inn en lenke til Yr.no og satt inn et bilde. Så laget jeg mappen "Vinter" og flyttet dokumentet mitt dit. Til slutt delte jeg dokumentet mitt her og ga alle som vil skrive tilgang til dokumentet.

Så laget jeg presentasjonen "Snø?". Denne inkluderer et bilde med lenke til breogfjell.no, men lenken fikk jeg ikke til å vise.

Jeg synes Google docs virker som et utrolig bra verktøy og ser nytten av å bruke det i jobbsammenheng. Dessverre er det vanskelig å få til foreløpig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad:)